Hvordan du gør når du skal bruge din sundhedsforsikring

Du skal naturligvis vide, hvem der er jeres forsikringsselskab, hvis ikke, spørg der hvor du er ansat.

De fleste sundhedsforsikringer kan bruges på 2 forskellige måder:

  • Enten fordi du har brug for professionel rådgivning om dit helbred,
  • Eller fordi du har brug for hjælp til at komme i behandling, hvis du er blevet syg, har en lidelse eller er kommet til skade.

Det er sværest at komme i kontakt med selskaberne bag sundhedsforsikringerne først på ugen, specielt er der mange henvendelser om mandagen. Så hvis det kan vente, kan det være en god idé at ringe en anden dag.

Flere selskaber har 24/7 beredskab, men hvis du ringer udenfor kontortid eller i weekenden, kommer du til at tale med en af de valgte samarbejdspartnere og du vil så typisk blive kontaktet efterfølgende af en medarbejder fra det pågældende selskab.

Hvis du har brug for fysioterapi, vil selskaberne generelt bede om en henvisning, for at minimere udgiften, da der er tilskud fra det offentlige, før de bevilger dig behandlingen. Det kan også ses som en stopklods, da der ofte er lang ventetid hos egen læge. Enkelte selskaber tilbyder et produkt, som gør at du ikke behøver henvisningen.

Der skal ikke henvisning til behandling hos kiropraktor, zoneterapi, akupunktur mm., dog skal du stadig anmelde skaden til selskabet for at få et tilsagn om dækning, inden du går i gang med behandlingen.

Generelt ved en lidelse, sygdom eller ulykke, skal du forbi egen læge for at få gang i processen. Din egen læge laver en henvisning til det relevante speciale og denne henvisning, skal du bruge overfor det valgte forsikringsselskab.

De fleste selskaber har 2 indgange til anmeldelser, enten via telefon eller via deres hjemmeside og eller deres app. Når du anmelder skaden via hjemmeside/app, bliver du oftest kontaktet efterfølgende af en sygeplejerske, som vil hjælpe dig videre.

Afhængig af produktet I har valgt, vil du få anvist en behandler og har du frit valg af behandler, skal du bare have en bekræftelse på din dækning i form af et betalingsbrev, som sende via din mail eller til din e-boks.

God bedring.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Ring nu